Stad van het water - Reisverslag uit Venetië, Italië van Line van den Berg - WaarBenJij.nu Stad van het water - Reisverslag uit Venetië, Italië van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

Stad van het water

Door: opzoeknaaravontuur

Blijf op de hoogte en volg Line

08 Augustus 2011 | Italië, Venetië

Slenteren door de smalle straatjes van Venetië, pizza's eten in Italiaanse toko's en zwart rijden met de watertram. Venetië, de stad van toeristen en niet van backpackers.

Nadat we eindelijk het goede hostel gevonden hadden (op de website had het verkeerde adres gestaan - smoesje van onze reisleidster natuurlijk), zijn we per watertram naar het centrum gegaan om de hoogtepunten van de stad te bekijken en rond te slenteren door de toeristische straatjes, door alle straatjes dus.

Hierna hebben we ergens op een pleintje gegeten en 's avonds zijn we met een groot deel van de groep naar een café geweest. Helaas niet naar het café dat ik die middag had gespot, waar het plafond vol hing met bh's, die konden we namelijk niet vinden - zelfs niet met kaart!

De volgende dag hebben we de toerist uitgehangen en de klokkentoren op het San Marco plein beklommen. Heerlijk om aan de hitte te ontsnappen en het geeft een fantastisch uitzicht over deze fotogenieke stad.

Nadat we hierna op een terrasje waren bijgekomen van onze beklimming, besloten we de Santa Maria della Salute te bekijken, een wat minder toeristische kerk iets buiten het centrum. Hier stuitten we, gedwongen door een heftige regenbui, op een grappig (gratis) museum vol met moderne, Japansachtige kunst. Regen in Venetië, wie had dat nou gedacht!?

's Avonds zijn we in een groot avontuur beland toen we besloten niet de volle prijs te betalen in een restaurant waar de oven niet groot genoeg was om al onze pizza's tegelijk te bakken. Tenminste, dat was de eerste smoes die de ober verzon; later hadden wij te weinig besteld en wilde het restaurant de politie erbij halen om ons eens flink bang te maken. Een paar reisgenoten werden vastgehouden in een minuscuul achterkanertje en degene, die meende de baas te zijn, schopte een enorme rel in zijn eigen bedrijf. Het liep met een sisser af en achteraf hebben we goed kunnen lachen om die rare Italianen; wat een nare mannetjes!

Helaas is het in deze twee dagen niet gelukt een boottochtje met de loco's te fixen, maar het was zeker leuk Venetië wat meer uit de ogen van een kunstenaar te aanschouwen met wat meer achtergrondinformatie over de relatie tussen Oost en West.

Straks Wenen, dat is weer wat anders en het weer is hopelijk ook anders; daar zijn we wel aan toe!