Aapjes kijken - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu Aapjes kijken - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken

Blijf op de hoogte en volg Line

06 December 2014 | Peru, Iquitos

Apen die nieuwsgierig aan het raam hangen wanneer je onder de douche staat. Apen die 's ochtends komen kijken of je al wakker bent. Apen die 's nachts het ultieme vakantie-geluid van de krekels proberen te overstemmen. Apen die op je springen, aan je haar trekken en je knopen van je broek stelen. Apen die je proberen te tongzoenen (én dat na 0 dates), vooral mijn lover Nico. Welcome to la isla de los monos!

Twee weken lang hebben Julius en ik vrijwilligerswerk gedaan voor dit project dat al 17 jaar het leven van de apen in het Amazone-gebied in Peru probeert te verbeteren. Apen worden hier gedood, voor hun vlees of omdat ze van de gewassen van de lokale rivier-bevolking eten. Resultaat: een aantal apensoorten worden bedreigd, maar ook de anderen hebben geen vooruitzicht op een goed leven. La isla de los monos (vertaald: het apeneiland) is opgericht om, vooral, weesaapjes op te vangen en te verzorgen. Fantastisch werk!

Omdat we meer wilden doen dan de average-vrijwilliger, besloten we een crowdfunding campaign op te zetten en te zoeken naar andere manieren van fundraising. Geld is namelijk nodig om een deel van de apen weer vrij te laten in het wild. Nuttig werk, maar ook lastig. Uren naar een computerscherm staren ben ik niet meer gewend - dat moet straks wat worden als ik aan mijn master logica begin (voor de nieuwkomers: JAAAA ik ben toegelaten!!!!!)...

Uiteindelijk, na veel zuchten en klagen omdat de meeste crowdfunding websites alleen maar projecten accepteren die US-based zijn, is het gelukt om een campaign te starten. Daarnaast hebben we een video gemaakt van het project om meer aandacht te trekken. Voor wie interesse heeft (en nog belangrijker: voor wie wil doneren):

http://www.gofundme.com/letthemlive

Onze tijd op het eiland was echt fantastisch. Spelen met de apen, zwemmen in de Amazone (die echt ontzettend bruin is door al het zand) en voetballen met de kinderen in de regen. Bovendien heb ik geleerd hoezeer vissen echt helemaal niks, nada, noppes voor mij is. Had ik eindelijk een vis die hapte, gaat hij er vandoor met een piercing! Of het nou mijn gebrek aan armkracht is, of het feit dat de vis eenmaal te groot en sterk was voor het visdraad... wie weet?

Verder is Iquitos precies hoe een jungle hoort te zijn: warm, benauwd, zweterig (hulde aan het zwembad in ons hostel!) en vol muggen. Maar ook erg groen en vol goede vibes. Bovendien is de vis fantastisch - de gebakken larven ter grootte van een walnoot die ze op de markten verkopen minder - en verkopen ze op elke hoek van elke staart verse, frisse juices. Maracuya'tje hier, pina'tje daar. Het leven is hard als je op reis bent....

Begin volgende week willen we met een barco lento verder richting Ecuador. Drie dagen in een hangmat op een rivier. Het wordt tijd om eens te voldoen aan mijn leesportie van deze reis.

Hasta luego, hasta enero!

Ps. vergeet niet te doneren!
http://www.gofundme.com/letthemlive

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Line

Actief sinds 17 Maart 2011
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 69546

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Ik wilde nog niet weer studeren in september....

18 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Logica in Bristol

07 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Exchange in Hong Kong

01 Mei 2012 - 06 Mei 2012

Liften naar Kopenhagen

29 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Backpacken door Europa

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Op stage in Oxford

03 Mei 2010 - 26 Augustus 2010

Boston 2010

Landen bezocht: