Santa Cruz op z'n luxe - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu Santa Cruz op z'n luxe - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

Santa Cruz op z'n luxe

22 September 2014 | Peru, Huaraz

Zelf had ik het heel anders gedaan. Minimalistisch. Had ik één brood meegenomen, een paar blikjes tonijn, pasta met rode saus en misschien wat advocado's. Maar het was zeker nooit in me opgekomen om sinaasappels mee te nemen, een fles Gin, verse, nog niet gesneden groeten en meel en eieren om pannenkoeken mee te bakken in de ochtend, die vervolgens belegd konden worden met jam, honing, spek of kaas. Bij mijn twee Duitse partners wel. Net als het idee om ezels te huren die die hele bulk aan eten zouden meedragen. Het enige wat ontbrak? Popcorn, zoals we die op de Kilimanjaro kregen.

Ik hoefde dan geen tent of eten te dragen, ik droeg wel mijn eigen rugzak (+- 10 kilo). Met uitzondering van de laatste dag waarop de looptijd slechts 2,5 uur bedroeg, 7 uur per dag en dat vier dagen lang. En het loonde: wat een uitzicht op de Cordillera Blanca! We hebben de berg uit de bekende Paramount movies gezien, Alpomayo bewonderd en aan de rand van een super blauw meer gestaan. Wow!

We hadden dan wel ezels (of althans: mijn Duitse vrienden hadden ezels), de tent opzetten en afbreken, koken en water zoeken moesten we zelf doen. Pannenkoeken bakken met slechts meel, eieren en water (en dus zonder melk en zonder Ap's geheime ingredient: een scheut Grolsch) bleek lastiger dan gedacht. Resultaat op dag 2: scrambled eggs met meel. Gooi daar wat tomaten, kaas en spek bij en het smaakt. Maar pannenkoeken zijn toch echt net wat anders.....

Maar op dag 3 lukte het en kregen we wat meer the hang of it. Inpakken en wegwezen ging sneller en die rugzak voelde steeds lichter. Op dag 2 hadden we het hoogste punt van de trekking bereikt (4750) en vandaar ging het vooral bergafwaarts door een valei. Een valei die vroeger één groot meer geweest moet zijn en daarom doet denken aan de Nederlandse stranden. Zand en veel wind. Maar wel omringd door hoge bergen!

Al met al was het een super geslaagde tocht. Niet helemaal mijn stijl, maar een goed begin voor wat er allemaal gaat volgen. En ja ach, ik moet toegeven, als Julius hier komt draagt hij natuurlijk ook de tent, het eten en kookset. En natuurlijk gaat hij ook pannenkoeken voor mij bakken in de ochtend en gaan we 's avonds wegzakken met een fles rode wijn..... Of niet soms, sweetie? ;-)