Vallunaraju, 5686 - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu Vallunaraju, 5686 - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

Vallunaraju, 5686

Blijf op de hoogte en volg Line

14 September 2014 | Peru, Huaraz

Afgelopen twee dagen heb ik Vallunaraju beklommen in de Cordillera Blanca. Hier het verslag en wat er aan vooraf ging:


Vallunaraju, base camp, 13/09 16:02

Twee uur geleden kwamen we aan in het base camp terwijl de zon scheen. Inmiddels zijn we ingesneeuwd, of beter: ingehageld! Het was even eng, de donder en bliksem om ons heen, maar inmiddels is het tij gekeerd en ziet het er naar uit dat we morgenochtend op Vallunaraju (spreek uit: bajoenaragoe) zullen staan. 5686 meter! Alpine waardering F. Dat betekent makkelijk, maar wel fully equiped: touwgroep, stijgijzers, pickel, etc!

Hoe ik hier terecht ben gekomen? Afgelopen dinsdag arriveerde ik in Huaraz, het Carmonix van Zuid-Amerika. Ik had meerdere mensen een bericht gestuurd om te couchsurfen, waaronder de familie bij wie ik nu slaap, ceviche eet en de traditionele pisco en chuchuwasi drink (pas op, zeer heftig!). Dinsdag en woensdag maakte ik een dagtour, naar Laguna Churup (1000 m stijgen, naar 4454, super mooi) en Laguna Wilcacocha. Maar, ik wilde meer....

Entonces, ik was heel erg blij toen ik in contact kwam met Eric, een couchsurfer én, nog belangrijker, guide in Huaraz. Hij had een optie staan dit weekend voor Vallunaraju, en als het doorging kon ik wel voor een vriendenprijsje mee! Dat betekent: ik betaal alleen transportkosten en breng mijn eigen eten mee! +- 30 euro!

Mijn dag kon niet meer stuk, maar het was nog niet confirmed. Inmiddels ontmoette ik twee Duitse meisjes en hoorde ik van een couchsurfer (Manuel) in Lima dat hij ook naar Huaraz zou komen. En met hen lig ik nu op 4900 m in de sneeuw vanwaar we vannacht zullen stijgen naar 5686! Zoals Eric het zei, heb ik wel tweeduizend keer gevraagd of zijn client bevestigd had. Maar dat gebeurde: WIEHOOOEEEE!

We gaan nu een poging doen om te koken (niet echt makkelijk in een kleine tent als het buiten sneeuwt) en dan hopelijk, als het weer het toelaat, een poging doen voor de top om 02:00 's nachts. Adios amigos!

Ps. Ap, het is jammer dat ze geen coca-leaves in Afrika hadden. Dat is hier hét traditionele medicijn dat preventief helpt voor hoogteziekte. Toevallig is het ook het blad waarvan cocaïne gemaakt wordt, maar no worries, het is niet addictive en heeft naast zijn preventieve werking weinig effect (en zelfs die werking is nooit bewezen!).


Huaraz, 14/09

We hebben het gehaald! Allemaal! Zelfs de client van Erik die die avond ervoor nog in Lima was. Hoezo acclimatiseren? En het was gaaf! Gaaf om toe te passen wat ik tijdens de gletschjercursus deze zomer geleerd heb, gaaf om bergführer te zijn van mijn eigen touwgroep en vooral gaaf om deel uit te maken van een mini-expeditie.

Zelf had ik het niet gedaan, het vinden van de weg, de hoogte (waar ik overigens helemaal geen last van heb gehad) en het feit dat het weer onvoorspelbaar is. Maar wat hadden we, na een stuk wel heel moeilijk F klimmen, een uitzicht! Absturtsgevahr? Ja. Veilig? Ja ook! En wat een topervaring!

Over een uur gaan we met de hele kudde eten, foto's uitwisselen en biertjes drinken. Ik denk dat ik morgen maar een rustdag neem.... ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Line

Actief sinds 17 Maart 2011
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 69566

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Ik wilde nog niet weer studeren in september....

18 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Logica in Bristol

07 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Exchange in Hong Kong

01 Mei 2012 - 06 Mei 2012

Liften naar Kopenhagen

29 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Backpacken door Europa

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Op stage in Oxford

03 Mei 2010 - 26 Augustus 2010

Boston 2010

Landen bezocht: