Wazzzzzzup in HK, de afgelopen twee weken - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Line van den Berg - WaarBenJij.nu Wazzzzzzup in HK, de afgelopen twee weken - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

Wazzzzzzup in HK, de afgelopen twee weken

Blijf op de hoogte en volg Line

27 Maart 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Het is inmiddels bijna drie weken geleden dat ik voor het laatst van me heb laten horen, tijd voor een kleine update dus! Wat is er gebeurd hier in Hong Kong?

Na mijn teaching trip in Zengcheng heb ik me voornamelijk beziggehouden met het studeren voor mijn midterms: van 中文 (zhong wén - Chinees) en kalligrafie tot relativiteitstheorie en een programmeertaal, C voor de nerds onder ons. "Studeer je daar wel in Hong Kong?" - ja, dat kun je dus wel degelijk stellen!

Daarnaast heb ik me eindelijk durven wagen aan de kapper, een Chinese uiteraard (toen ik binnenliep, kon je aan de gezichten de angst aflezen om mijn blonde, hier toch wel erg uitzonderlijke, haar te knippen), eet ik wekelijks dim sum en ben ik begonnen me te verdiepen in de Aziatische filmindustrie. Hoewel de verhalenlijn vaak erg cheesy in elkaar steekt, zijn de special effect zeker de moeite waard, al is het maar om de verschillen met Westerse films te kunnen zien: slow motions zijn erg slow, geluidseffecten erg extreem en de emoties liggen op de rand van echt-nep. Erg interessant!

What's more? Ik klim nu met regelmaat zo'n twee keer per week, vaak met Dorothy, een vloergenoot, en Chris, die voor drie maanden in Hong Kong uit zijn neus zit te vreten terwijl zijn vriendin 7/11 werkt (het leven is oneerlijk!). Mutlipitch, toprope, voorklimmen.... echt hard-core ben ik nog niet, maar het zit eraan te komen! Bovendien heb ik onlangs mijn eerste klimongeluk gezien, het gebeurde recht voor mijn neus: iemand die, terwijl hij het touw in zijn mond had, zo'n acht meter naar beneden duikelde. Ten gevolg zwerven er nu twee van zijn tanden rond, ergens op de rots. Een nare ervaring, maar goede les!

Het weer begint zich nu langzamerhand te ontpoppen tot storm- en regenachtig. Na drie maanden zon, werd het misschien ook wel eens tijd. De lente komt, met haar plakkerige vochtigheid, onvoorspelbare onweersbuien en warme regen. Gelukkig maar dat we over een week kunnen ontsnappen naar Vancouver!

Verder wordt me steeds duidelijker dat het stereotype van de studerende Chinees niet alleen een stereotype is. Vanwege de curving hier (cijfers hangen hier letterlijk af van klasgenoten, doen zij het beter dan jij, betekent dat een laag cijfer), en het feit dat er een een-kind politiek heerst in China* ligt de lat erg hoog. Zo hoog dat er anderhalve week geleden zelfs een student voor de metro is gesprongen. Of deze lat de reden was zal ik misschien wel nooit weten, maar het wordt door de lokale studenten gesuggereerd. Niet het meest leuke nieuws om over naar huis te schrijven!

* ook al geldt dit niet voor Hong Kong, ongeveer de helft van de studenten van CUHK komt uit Mainland.

Desalniettemin heb ik inmiddels mijn favoriete Hong Kong snack ontdekt (gedroogde mango's, jummm), staat het aankomende weekend, mocht het weer het toelaten, volgepland met klimactiviteiten en vertrek ik volgende week al richting Canada!

Maar eerst staat vanavond "Peking Duck" op het menu, in een hotel nota bene, op uitnodiging van de moeder van een vriendin! Connecties zijn de wereld zeggen ze wel eens, en wie ben ik om het daar niet mee eens te zijn! ;-)))

Tot snel, vanuit Canada!

  • 27 Maart 2013 - 11:14

    Albert:

    Like!

    Leuk stukje, zie dat je toch wel wat doet daar ;-))
    Benieuwd naar het eerste chinese reisverslag!
    Neem je wat van die gedroogde mangos mee over een maandje?

    Grtz,

    Albert

  • 27 Maart 2013 - 14:51

    Line:

    今天晚上我吃中国饭了

    good enough? ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Line

Actief sinds 17 Maart 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 69661

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 15 Januari 2015

Ik wilde nog niet weer studeren in september....

18 Januari 2014 - 01 Februari 2014

Logica in Bristol

07 Januari 2013 - 31 Juli 2013

Exchange in Hong Kong

01 Mei 2012 - 06 Mei 2012

Liften naar Kopenhagen

29 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

Backpacken door Europa

21 Juni 2011 - 03 Juli 2011

Op stage in Oxford

03 Mei 2010 - 26 Augustus 2010

Boston 2010

Landen bezocht: