De verkiezingen - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu De verkiezingen - Reisverslag uit Huaraz, Peru van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

De verkiezingen

Blijf op de hoogte en volg Line

06 Oktober 2014 | Peru, Huaraz

(speciaal voor opa!)

Vuurwerk, geverfde muren en rotswanden (ik vermoed dat er geld in het spel is) en zelfs in de kleinste dorpjes wordt er reclame gemaakt door middel van toeterende auto's en rondrijdende megafoons. Dat zijn de verkiezingen hier. Ze zijn al gaande sinds ik ben aangekomen in Huaraz 3,5 week geleden: gecensureerde muziek in de straten, vlaggen, optredens, veel politie, niks ontbreekt. Het is jammer dat het hier zo corrupt is - ik hoorde dat het na Mexico het meest corrupte gebied is van de wereld! - anders had ik het vast meer gewaardeerd. Toch is het grappig, en zo anders dan in Europa. Want zeg nou eerlijk, wie zou er groot PvdA of D66 op zijn huis schilderen ook al zou je er compensatie voor krijgen? En dat is niet alles, ook rotswanden worden beschilderd en zelfs rondzwervende stenen. Graffiti, zo zouden wij dat thuis noemen.

Bovenop alles geldt er vandaag een verbod op het verkopen van alcohol. Of althans, officieel. Ik heb al toeristen aan een biertje gezien, maar misschien vormen wij gringos (zoals ze de toeristen hier noemen) wel de uitzondering op de regel. Er moet immers ook geld op ons verdiend worden. De uitslag? Dat duurt vast nog even.... Maar of het veel zal veranderen dat betwijfel ik.