De laatste loodjes - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Line van den Berg - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Line van den Berg - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Line

11 Mei 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Drie van de vijf tentamens zijn achter de rug. De campus stroomt langzaam leeg en de exchange studenten lopen met zonnebril en/of koffer rond op weg naar hun reisbestemmingen in Zuid-Oost Azie, China, of huis. Ik, daarentegen, probreer deze laatste weken nog snel een crashcourse campus-cultuur op te snuiven en mijn tijd, samen met zo'n 15000 andere studenten, door te brengen in de bibliotheek. Productief of niet: zo ontwijk je tenminste de warmte, vochtigheid, regen en de muggen. Zeker dat laatste, met mijn abonnement op zeker 30 beten per week, kan wel eens goed van pas komen.

What is next?

Op 20 mei ben ik klaar met studeren in Hong Kong, en vlieg ik vervolgens halsoverkop naar Bangkok. "The least desirable time to visit", zodoende de Lonely Planet. Met temperaturen boven de 30 graden (waarom???), witte stranden, cultuursnufjes en een fantastisch klimparadijs eiland in het zuiden. Het plan? Nog geen, we'll go with the flow.

Na een hele maand mijn tolerantie voor hoge temperaturen op de proef te hebben gesteld, zet de reis zich vervolgens door naar Palawan, de Filipijnen. Hier ga ik samen met tien andere studenten en nonprofit organisatie Roots of Health (http://rootsofhealth.org/) een week lang een project doen om het aantal ongeplande zwangerschappen in de regio terug te brengen en de gezondheid van de vrouwelijke bevolking te verbeteren. Veel verandering zullen we misschien niet kunnen doorvoeren in deze korte tijd, maar het belooft een onvergetelijke ervaring te worden.

Begin juli vertrek ik vervolgens naar China. De great wall, het terracotta leger in Xi'an, de verboden stad, Chinees eten, musea vol met portretten van Mao, rijstvelden, de Silk Road - en dat is slechts een kleine greep uit mijn lijst.

Na zo'n bijna twee maanden in m'n uppie hebben rondgereisd, hoop ik de laatste weken met mijn ouders en broertjes (of moet ik inmiddels broers zeggen?) tijd in Tibet en Yunnan te kunnen doorbrengen. Terwijl het dan in de rest van het land zweterig en warm is, zal de hoogte uiteindelijk onze beste vriend worden. Want hoe sleep je anders vier Nederlanders per trein zo'n 2000 km door China? ;-))

Hoe ik er in het begin van augustus aan toe zal zijn wanneer ik terug vlieg naar Europa? Wie weet!

干杯